1. April 2016

Ny hjemmeside

Følg de 4 steps og bliv godt klædt på

Det kan for nogen forekomme som en stor mundfuld at skulle overse og styre et nyt webprojekt, men der er hjælp at hente. Hvis du følger de fire skridt, er du godt klædt på, når du går i gang med din nye hjemmeside.


1. Få styr på det strategiske
Som optakt, bør du stille dig selv en række opklarende spørgsmål, for at få styr på hvad formålet. De vigtigste spørgsmål du børe stille dig selv er:

  • Hvorfor vil jeg have et website?
  • Hvad er, og hvordan måler jeg succes konkret?
  • Hvem skal deltage i projektet?
  • Hvad er den økonomiske ramme?

 

2. Lær dine brugere at kende
Helt afhængigt af projektets kompleksitet og omfang, kan en analyse iværksættes for at finde svar på spørgsmålene. Værdien skabes oftest i selve processen, hvor du tager dig tid til at søge informationenen, som giver dig ny indsigt i brugerne. Tiden du investerer i at lære dine brugere godt at kende, får du tilbage mange gange i sidste ende.

Hvis du allerede har en hjemmeside, vil du ofte have adgang til data igennem statistikværktøjer, såsom Google Analytics. Nedenfor finder du flere kilder der kan hjælpe dig med at finde informationer om din målgruppe af brugere. 

  • Salgsdata og ordrehistorik fra tidligere transaktioner
  • Statistikker fra sociale medier
  • Google Analytics fra eksisterende website.
  • Interviews af interne interessenter – eksempelvis fra salg og marketing
  • Undersøg konkurrenterne og deres hjemmeside

 

3. Skriv en ”Persona”
På baggrund af din nye indsigt i brugernes adfærd, prøv at skrive en eller flere ”Personas”.  ”Personas” udgør nemlig den røde tråd i den kommende designproces. Er man eksempelvis en uddannelsesinstitution, kan denne have mange ”Personas”, hvis interesser det nye website skal tilgodese. De åbenlyse er lærer, elever, forældre, foreninger. Alle disse har særskilte behov og deres egne ønsker til en ny hjemmeside.

En ”Persona” er, kort fortalt, en fiktiv repræsentation af dine brugere og kan enten tage udgangspunkt i en ideal kunde, eller være forankret i en eksisterende. ”Persona-metoden” sætter brugeren i centrum. Dette er metodens sande styrke. Din succes skabes i et spændingsfelt mellem dine brugeres behov og din egen agenda.  Jeg vil ikke gå dybere ned i hvordan du skriver en persona her. Er du interesseret i at vide hvordan, så finder du rigeligt med posts om emnet på Google.

Du kan nu begynde at nedfælde dine ønsker til den ny hjemmeside. Fordelen ved at have gennemført ovenstående steps, er en dybere indsigt i dine brugere og forhåbentligt masser af fantastiske ideer til din nye hjemmeside.  Jo bedre forberedelse du har gjort dig, jo bedre løsning vil du få leveret i sidste ende.

 

4. Lav en opgavebeskrivelse
Opgavebeskrivelsen, også kaldet en kravspecifikation, er i sig selv en hel kunst at mestre. Skrivningen af opgavebeskrivelsen, skal have både formål og omfang for øje. Til et lille projekt, er der ingen grund til at beskrive helt almindelige funktioner helt ned i detaljen. Der er ofte nok at afgive referencer til lignede løsninger og dette burde give beskrivelsen en tilstrækkelig præcision.

Er der derimod tale om mere komplekse løsninger, disse er ofte kendetegnet ved automatikker, er der behov for både at beskrive selve funktionen og de bagvedliggende tanker, herunder særligt hvordan webmasteren håndterer funktionen i administrationen. Tag dette eksempel:

Krav: ”I bunden af alle produktkort skal der automatisk vises tre relaterede produkter”.  

Jeg savner en beskrivelse af hvordan man vælger de relaterede produkter. Skal det være produkter fra samme kategori? Eller skal produkter være fra samme kategori og samtidigt være de mest solgte? Eller skal webmasteren selv kunne vælge dem? Teknisk og prismæssigt kan der være stor forskel på løsningerne.

Her er et nogle krav, du altid bør inkludere i din opgavebeskrivelse:

  • Mobil- og tablettilpasset (responsivt)
  • Loadhastighed på under tre sekunder
  • Kompatibilitetskrav til browsere og styresystemer
  • Integration med sociale medier
  • Opsætning af Google Analytics
  • SEO moduler
  • Indeksering af sitemaps
     

Jeg håber at denne blogpost har givet dig mod og lyst til at komme i gang med dit nye webprojekt. For nogen typer af projekter kan det virke som et ”overkill” at løbe hele processen igennem. Det er dog min erfaring af webprojekter ofte kuldsejler, fordi der netop ikke var lavet et grundigt forarbejde.

Afslutningsvist vil jeg citere Steve Jobs:
“Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works.”

[unex_ce_button id="content_45z6zvp9k" button_text_color="#ed5641" button_font="regular" button_font_size="18px" button_width="auto" button_alignment="center" button_text_spacing="0 px" button_bg_color="" button_padding="10px 45px 10px 45px" button_border_width="2px" button_border_color="#ed5641" button_border_radius="100px" button_text_hover_color="#ffffff" button_text_spacing_hover="1px" button_bg_hover_color="#ed5641" button_border_hover_color="" button_link="/blog/" button_link_type="url" button_link_target="_self" has_container="1" in_column=""]Tilbage til blogoversigten[/ce_button]